nxtlevel

Avain asiakkaan sydämeen tarkoittaa rohkeutta tehdä jotakin toisin

Sanotaan, että ne yritykset onnistuvat liiketoiminnassa, jotka uskaltavat tehdä jotakin toisin kuin muut. Sitäkin kuulee sanottavan, että jatkuva asiakkaan odotusten ylittäminen viitoittaa tietää nextille levelille bisneksessä. Onko tämä totta – mitä mieltä itse olet?

Asiakas mukaan strategiatyöhön

Kuten tiedämme, asiakaskokemus muodostuu teoista ja niistä pienistä kohtaamisista kaikessa kanssakäymisessä. Osaava ja hyvinvoiva henkilöstö tuottaa parhaimmillaan ainutlaatuisia WOW-efektejä, mitkä toimivat myös liimana myyjien ja asiakkaiden välillä.

Kun mietit yrityksesi tulevaisuutta, asiakkaissa on valtava mahdollisuus. Yritykset elävät asiakkaista ja vanha totuus, ”asiakas maksaa palkkasi”, on edelleen totta.

Toimintaympäristön muuttuessa, myös asiakkaan toimintatavat, bisnes ja odotukset muuttuvat. Asiakas on voimavarasi, joka voi auttaa sinua tekemään yrityksesi tulevaisuuden kannalta tärkeimmät päätökset.

Strategiassa määrittelet yrityksesi tulevien vuosien tavoitteet ja valinnat. Samalla kun mietit strategiasi elinkelpoisuutta, arvioit myös resursseja, joita tarvitset liiketoimintasi kehittymiseen. Haastammekin sinua kutsumaan asiakkaasi mukaan strategiatyöhön. Se vaatii sinulta hieman rohkeutta ja ehkäpä lisätyötä, mutta on taatusti kaiken vaivannäön arvoista.

Uskallusta tehdä jotain toisin

Vaikka asiakkaan ajatukset ja kokemukset ovat tärkeitä, on kuitenkin tärkeää tehdä myös itse perusteltuja valintoja. Jos yrityksesi strategiana on tanssia asiakkaan pillin mukaan, on vaarana, että liiketoiminnassasi ei synny mitään uutta ja yrityksesi voimavarat loppuvat kesken. Hetkellisestä WOWsta tulee nopeasti uusi musta ja pian asiakas odottaakin jotain uutta.

Strategiatyön yksi tehtävistä on löytää kilpailuetua liiketoimintaasi. Jos et ymmärrä asiakkaan jatkuvasti muuttuvia tarpeita, jäät helposti vangiksi kuplaan, joka puhkeaa kilpailijoiden ja uusien alalle tulijoiden kiihdyttäessä ohitsesi ylämäessä.

Voit siis valita, haluatko toimia toimialasi game changerina vai perässähiihtäjänä. Ylivoimainen asiakaskokemus antaa yrityksellesi kilpailuetua vain, jos se on yrityksesi jatkuva, strateginen oppimistavoite.  Se vaatii uskallusta tehdä valintoja yrityksesi omistajilta, hallitukselta ja johdolta. Se edellyttää henkilöstön innostusta sekä aitoa halua heittäytyä uuteen ja yllättää asiakas kerta kerran jälkeen. Ennen kaikkea se vaatii rohkeutta tehdä jotakin toisin kuin aiemmin.

Kaipaatko tukea tulevaisuutesi rakentamiseen?  Katso, miten me voimme auttaa!